Thursday, January 29, 2009

"Sayang g keje lewatkan? Tolong buang sampah ni yer." Dhya yang terlewat bertambah serabut melihat beg plastik hitam yang sudah sarat itu.

"I'm late already. Pls...". pinta Dhya pada suaminya yang leka dengan joran di tangannya itu.

"Ok" Sahut Rizal ringkas.

Dhya senyum lega dengan jawapan suaminya. Di dalam hati, Dhya berharap agar suaminya itu boleh di harapkan untuk membantunya kali ini. Dhya terus mencapai kunci dan handbagnya.
"Bye sayang, Assalamualaikum. I gi dulu." pantas tangan suaminya di capai dan di salami.
"Oh ya...Baju anak semua dah ready dalam beg dia tau" ujar Dhya sebelum berlalu.
erm malam tadi dia siang ikan. sure perut ikan n lain2 ada dalam beg plastik tu. ishhh... sure busuk klu x di buang harini. Janganlah dia lupa nak buang sampah tu. harap dia x lupa. Harapan di hatinya.
Dhya berdoa agar suaminya itu berubah menjadi seorang suami yang bertanggungjawab dan bapa yang penyayang. Di mana sahaja Dhya berada dan berkesempatan. pasti itu yang di pinta dari Allah. Suaminya berubah pada yang lebih baik.
**************************
"Dhya, Jom join us for lunch" pinta Hanna.
Dhya tersenyum dengan perlawaan Hanna. "No thanks. Akak g la. I've a lot of things to do." Dhya cuba menolak perlawaan Hanna dengan baik. Khuatir Hanna berkecil hati tak tentu pasal pulak dengan penolakan Dhya yang entah ke berapa kali itu. Bukannya menolak rezki. Cuma Dhya merasakan dirinya tak perlu untuk mengganggu hubungan yang baru bermula tersebut.
erm menurut kata Hanna baru masuk tiga bulan perkenalan mereka. Namun cahaya kebahagian dan bibit-bibit cinta sudah jelas terpancar di wajah mereka berdua. Like saling menerima satu sama lain. Alhamdulillah.
how do i know? kekekke... sbb memula they all nak date... aku yang kena temankan Si Hanna . huhuuhu.... dekat sebulan setengah jugak aku kena jadi bodyguard x berbayar Si Hanna tu g date. errr... bayar la... aku makan depa yang bayar... huhuhuhu....
Hanna tersenyum sendirian teringatkan hari pertama pertemuan mereka... Mamat tu yang kononnya gentlemen yang x tahu malu tu jadi pemalu. Yang sorang lagi lak malu tapi mahu... kekekke... kelakar tenguk gelagat mereka. Jauh di sudut hati Dhya terus mendoakan kegembiraan, kebahagiaan mereka dan mereka akan bertemu jodoh. Some day maybe. Wallahua'lam. Kita hanya merancang namun Segalanya Allah yang menentukan. Pertemuan, perpisahan, ajal maut dan jodoh. semuanya di tangan Allah. Kita sebagai hambanya hanya mampu untuk berdoa di berikan yang terbaik dalam hidup... kan?
" Ooii.. akak cakap ngan kau... kau leh lak tersenyum sesorang erk... ko ingat apa? takkan ingat cik Abang Sayang kot?? Cubitan Hanna di lengan Dhya mengejutkannya dari lamunan. Uisshh.. jauh lak aku melamun.. detik hati Dhya..
" Hah!? Abang Sayang mana lak nih? Banyak abang sayang Dhya nih kak.... " aku cuba melawak...
" huh.. Sapa lagi yang sayang kat Dhya? Hanna melayan.
" hehehhe... akak nak yang kat umah ke kat pejabat?" Balas Dhya.
" ooit.. skunk kat pejabat... yang kat pejabat la.... bukannya ko leh bawak yang kat umah tu kat sini? Hana tersenyum faham cara Dhya yang boleh di bawa gurau.
"kekekekke..... Abang Sayang akak la yang sayang Dhya... Dhya kan kekasih gelapnya... " Tambah Dhya.

" ooi... pandaila kau yer... " Hanna menunjal bahu Dhya. Dhya hanya ketawa melihat gelagat Hanna.

" Tak kisah lah Abang sayang siapa.... janji Dhya ikut kami makan. ok? Abang suh akak ajak Dhya join sekali." sekali lagi Hanna mengajukan permintaannya.
" Alaaa kak... Klu Dhya tak join x leh ke? Akak n Abang tu bukannya budak kecik lagi nak berteman-teman nih. Akak kan dah besar.... Tahu bezakan baik n buruk kan? " sekali lagi Dhya cuba menolak ajakan Hanna.
" jom la.... Abang kan sayang Dhya mestilah abang nak jumpa dhya sekali." Umpan hanna.
" ishh akak nih... abang tu datang nak jumpa akak la.. bukannya nak jumpa Dhya. Pandai2 jer kata abang nak jumpa Dhya." bangkang Dhya.
"x per.. akak g la. Enjoy your lunch without me k. just send my regards to him...." Dhya cuba meyakinkan Hanna dengan penolakannya.
" ni kenapa pulak ni? Tiba-tiba xnak join us lak.. ni mesti ada apa2. " Hanna serkap jarang.
" Lerrr... akak ni ke situ pulak. Dhya xde apa-apa la. Serious xde apa-apa. Dhya ok. Jangan la fikir bukan2 pulak.

2 comments:

  1. ler .... citer tergantung

    ReplyDelete
  2. cepat sambung lagi.... cam best jer....

    huhuhuhuhu.... cepat2 upload lagi tau

    ReplyDelete